HARI PERTAMA DI UPM

|
Aku dibelakang asrama p3

Perjalanan ke UPM sangatlah mencabar bagi pelajar baru macam saya. Sepatutnya kami daftar hari ahad 5 julai, tapi disebabkan terpaksa key in subjek sendiri, maka kami seramai 52 pelajar cohort 5 TESL bergerak dari serata semenanjung Malaysia berkumpul di UPM serdang. Pada mulanya apabila Liya beritahu yang kena daftar 5 hari lagi awal jumaat lepas, diri ini betul-betul berada di puncak kemarahan. Sesungguhnya kesabaran aku memang teruji. Selama ini aku sering berdoa kepada Allah agar menjadikan diriku seorang insan yang penyabar dan akhirnya.... Allah menguji aku pada titik kelemahan yang paling besar. Secara jujurnya aku tak suka kalau dapat maklumat di saat akhir. MENYUSAHKAN!!!..Astagfirullah..Pengalaman hebat yang begitu membuktikan bahawa diri ini amatlah lemah dan hina.

Kemudian, pada hari ini, aku dan rakan-rakan selamat berjumpa kembali setelah 2 bulan berpisah. Teruja dan gembira, almaklumlah ramai yang dah berubah muka, gaya dan sebagainya. Secara ringkasnya, pada waktu tengah hari kami semua key in subjek dan petang terus kemaskan bilik. Memang letih sebab kami dapat tingkat paling tinggi (tingkat 5). Fuh, sakit lutut. On the way balik asrama

Pada malamnya pula, aku, midah, liya dan farhana pergi ke Putra foodcourt sebab kelaparan teramat. Memang adventure lah sebab kami berempat je dalam bas on the way kesana. Pakcik bas tu memang agak psycho, tapi kami berjaya buat muka selamba, kononnya berani. Sampai sana Marry Brown tutup dan aku terlepas hajat nak makan burger. Kemudian lebih kurang 30 minit, kami beredar pulang. Nak dijadikan cerita, bas takda dan kami ambil keputusan jalan kaki selama 18 minit dan akhirnya kami sampai ke kolej. Bila sampai je bilik, perut memang full tapi zue belanja makan. Alhamdulillah dan guess what Liya kasi aku apa???...BURGER!!!!.

Makanan pertama aku 'order' di UPM. (nasi goreng kerabu)

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN KELUAR

|

From : Adani
09 Jun 2009 10.27pm

To : Husna

Salam..info..fonyi kata
Result dah kuar arini..

Reply More

Keputusan peperiksaan dah keluar!!!..setelah aku menerima mesej itu, TERUS kepala aku mendongak diatap rumah, seolah-olah mencari ketenangan. Namun ketenangan sebenar terletak dihati bukan diatap, lantas aku hati kecil aku menjerit. “Ya Allah kau berikanlah ketenangan kepadaku untuk melihat result nanti”.

Sebenarnya inilah penyakit serius aku semenjak sekolah rendah lagi..Tak tahu kenapa tapi mungkin kerana faktor tekanan semasa. Yelah,dunia sekarang tak macam dulu. Exam – oriented lah katakan, kekadang naik menyampah pula dengan visi sistem pendidikan sekarang ekoran lebih mementingkan kesan jangka masa pendek berbanding jangka masa panjang. Hasilnya lahirlah remaja-remaja versi moden yang semakin jauh dari Al-Quran. Masakan tidak, subjek elektif lebih diutamakan berbanding subjek agama yang kini dipandang sepi. Bagaimana umat Islam nak bangkit dan jadi hebat seperti zaman Nabi dan Khilafah dahulu.

Bak kata Saidina Ali “ Asas agama itu adalah mengenal Allah”..
(macammana nak kenal agama jika subjek agama tak diberi penekanan,hmm,fikirkanlah)

Berbalik kepada result exam, esok harinya pada pukul 6 petang lebih kurang aku gagahkan membuka laman web UPM. Klik dekat student’s portal kemudian klik di keputusan peperiksaan. Aku isi ruang no. matrik dan ic. Dengan hati yang berderau (hanya Tuhan saja yang tahu) aku klik di masuk.. APPEAR EXAM RESULT!!!!!!!!!...jeng jeng. Benda pertama aku lihat ialah keputusan subjek maut yang aku tak confident jawab masa exam aritu..Kemudian pointer.. Alhamdulillah, setinggi-tinggi syukur aku ucapkan kepada Allah yang banyak membantu. Tak sangka!!

Memang betul, kekadang benda yang kita rasa mustahil, sebenarnya mudah bagi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa dan kerana itulah kebergantungan kita hanya kepadaNYA, bukan makhluk lain. Kadang-kadang kita pujuk rayu pensyarah kasi markah tinggi sehingga kita lupa yang menentukan markah itu adalah Allah, yang menyebabkan pensyarah itu kasi markah tinggi adalah Allah. Semuanya jelas BUKTI kehebatan Allah menguji hamba-hambaNya. Oleh itu, jika nak minta sesuatu kembalilah pengharapan kepada Allah bukan orang lain kerana DIAlah perancang terbaik manusia di dunia ini. Maka dengan itu, marilah kita sentiasa berdoa, dan berusaha kerana Allah memandang pada usaha bukan pada hasil.Maha Suci Allah yang Maha Penyayang dan JOM!!! kita menjadi hambaNya yang sentiasa bersyukur.Amin