Di DALAM ILMU TERDAPAT BUKTI KEHEBATAN -NYA

|
Siapa setuju dengan saya yang tiada satu pun ilmu di dunia ini tidak boleh dikaitkan dengan kebesaran Allah? Percayalah, walaupun ilmu itu dipelajari hanya ' surface' sahaja, pasti ia mempunyai hubungan rapat dengan kekuasaan Pencipta Nya.

Sebagai contoh, saya sebagai pelajar TESL yang mempelajari penguasaan bahasa Inggeris ini boleh mengaitkan kehebatan Allah dalam ilmu bahasa itu sendiri. Mana tidaknya, pada pemerhatian kita sehari-harian, sering sahaja mendengar pelbagai manusia menuturkan bahasa yang berbeza-beza. Orang india menggunakan bahasa tamil, orang cina menggunakan bahasa cina, orang melayu menggunakan bahasa melayu (dalam bahasa melayu pula ada pelbagai dialek). Nak dikatakan disini, ilmu bahasa itu sangat luas dan ia pelbagai mengikut bangsa, negara, culture dan tempat. Nah!, ini antara bukti yang Allah itu Maha Kaya dan Maha Bijaksana, menjadikan pelbagai bahasa yang tidak terhitung banyaknya. Selain itu, jika belajar lebih mendalam, dalam anggota percakapan kita ini ada dipthong, monothong, vocal cords yang boleh membuatkan kita menyebut sesuatu huruf dengan berbeza (nak tahu lebih lanjut, baca buku lingistic). Yang hebatnya, walaupun orang cina dan melayu mempunyai organ-organ percakapan yang sama namun orang cina kurang fasih menyebut huruf 'Z'.


Sebenarnya motif aku menulis pada kali ini sebab aku benar-benar teruja berkongsi pengalaman menyiapkan esaimen subjek fotografi. Ketika proses menyiapkan tugasan ini, aku dan rakan-rakan yang lain telah bersusah payah mengambil shot yang paling cantik menggunakan ilmu yang dipelajari. Sepanjang proses pengambilan gambar itu, kami secara tidak langsung lebih menghayati kebesaran Allah menciptakan alam ini dengan sempurna dan cantiknya. Masakan tidak, bila kami nak pilih satu gambar tasik yang terbaik antara semua, tak berhenti-henti kami berkata "tu lagi cantik", bila gambar seterusnya pula "ni lagi cantik", kemudian, "eh, ni lagi cantik". Ahirnya kami membuat kesimpulan bahawa Penciptaan Allah sangat indah lagi sempurna, tidak terhenti keindahan itu.


"Apakah penciptan kamu yang lebih hebat ataupun langit yang telah di bangunkan Nya?" (An-Nazi'at : 27)

Ilmu fotografi ini jika dinilai sebetulnya, ia mampu membuatkan seorang insan itu melihat alam dan kehidupan dari sudut yang lebih dalam. It's so true that "picture means thousand of meanings".


ANTARA GAMBAR YANG DIAMBIL KAMI : husna,dani,mid









HAK MILIK ALLAH

|

Adakah segala yang kita ada adalah satu hak pemilikan yang abadi? Adakah kita mampu menjaga, memelihara dan mengawal segala barang-barang kita hingga tidak disentuh, dicuri dan dimusnahkan oleh sesiapa? Persoalannya siapakah pemilik sebenar harta benda kita di dunia ini? Semoga dengan cerita ini, setiap persoalan akan terjawab.

Semalam adalah hari yang agak menyedikan bagi diri aku. HANDPHONE AKU KENA CURI!!!!. Peristiwa ini berlaku di komuter Serdang ketika aku dan manusia lain berpusu-pusu memasuki komuter yang amat sesak . Atas desakan masa aku tak berfikir panjang untuk menyusun strategi mengelak dari pickpocket yang desperate abad ini. Nak dijadikan cerita bila aku berjaya menerobos masuk ke dalam komuter tu, aku mula memegang kocek seluar aku. Mula-mula aku ingat mungkin handphone aku tu tersembunyi jauh dalam kocek jadi aku berlagak seperti biasa. Akan tetapi bila berkali-kali aku rasa bahagian seluar untuk mencari kepastian, ternyata handphone tu dah hilang. Sebagai manusia yang lemah, aku tunduk menghadap lantai menggeleng kepala terhadap ujian yang tak pernah aku hadapi sebelum ini. Kepada mereka yang rapat dengan aku, pasti mereka tahu betapa ‘istimewanya’ handphone tu bagi diri ini. Ia punyai kisah disebalik yang sangat manis dan ditambah pula aku baru beli bulan Jun yang lepas. Kiranya tak sampai 3 bulan aku guna handphone tu. Tipulah kalau aku kata, aku tak ada perasaan sedih walaupun sekelumit. Aku mengambil masa agak lama untuk beritahu rakan-rakan yang aku menjadi mangsa ‘pickpocket’ kerana bagi aku, ketenangan itu perlu bagi proses komunikasi agar mesej itu lebih teratur tanpa kecelaruan emosi. Alhamdulillah mereka semua sangat positif dan memberi sokongan dan semangat yang tak terhingga. Terima kasih kepada cik cbw kerana banyak kasi amalan-amalan tambahan bagi mengelak peristiwa hitam berulang kembali.

Bila terfikir balik, aku rasa macam dah cukup selamat bawa handphone macam tu. Yelah, aku tak bawa beg tangan atau wallet, hanya handphone dan duit sikit dalam seluar memandangkan kes ragut banyak. Baju yang aku pakai juga agak labuh menutupi bahagian poket dan sepatutnya agak sukar untuk penyeluk saku tu nak mencuri. Akan tetapi bila Allah nak takdirkan peristiwa begitu, tiada siapa yang dapat halang. Mungkin salah aku juga sebab terlampau beriya nak masuk komuter hingga alpa dengan keadaan sekeliling. Untuk menenangkan hati aku, aku percaya semua harta benda kita adalah bersifat sementara even diri kita sendiri. Semua milik Allah kerana tiada yang kekal kecuali dia. Tanggungjawab kita adalah untuk menjaga ia sebaik mungkin dan kemudian bertawakallah kepada Allah. Jangan hanya bertawakal tapi tak berusaha apa-apa. Mungkin ada hikmah disebaliknya dan semoga kita menjadi hambanya yang sentiasa berfikir dan tunduk kepada kekuasaanNYA dan kehebatanNYA.

SHE

|

At 10,

She was dull but cute,

She was simple but capable,

She was innocent because she was a child.


At 13,

She was cute but dull,

She was capable but simple,

She was victim because she was a teenager.


At 18,

She was pretty but immature,

She was somebody but no mercy,

She was confused because she was a late adolescence.


At 21,

She is matured but not pretty,

She is merciful but nobody,

She is cleared because she is a young adult.


At 25,

She is …. But…

She is …. But…

She is…. Because..

Does it flows as it suppose to be?