RAMADHAN MODE

|


Assalamualaikum sisters and brothers, let us together achieve a great thrill in this barokah month. I am Nurul Husna Bt Mohd Noor will vanish for a month (in blogging only) to fill in the spaces i used to overlook before. I hope through thick and thin,ups and downs, we still capable to reach our equilibrium. Whatever happens, the return to Allah is the best meditation after all.

Happy Fasting & Celebrating Ramadhan

APABILA HUJAN MEMBASAHI BUMI

|


Hari ini hujan turun sangat lebat di Serdang. Selepas selesai kelas besama che’ pah, aku lihat ramai manusia berteduh d tingkat bawah blok b. Ia lebih lebat dari biasa sehingga membuatkan aku, liya dan midah memutuskan untuk meredahnya setelah lebih 10 minit tidak berhenti. Kami tidak ambil kisah tentang orang lain kerana terlalu banyak tugas yang menunggu di bilik dan kami harus cepat.Alhamdullillah kami selamat sampai di ‘bus stop’, menaiki bas tidak lama selepas itu dan akhirnya sampai di kolej 15.

Sesampainya di bilik, hujan masih tak berhenti dan saya seperti biasa menunaikan hak harianku. Selang beberapa minit aku dan Liya hendak bersedia menunaikan solat Asar, terdengar bunyi air di sudut bilik kami. Kami tersentak dan Liya dalan keadaan beremosi berteriak “BOCOR!!”. Ye, atap kami bocor dibahagian tingkap kelihatan seolah-olah ada orang menuang air dari hos ke dalam bilik kami. Tidak lama dari itu, retakan atap merebak dan sampai ke bahagian kipas pula. Masakan kami boleh berlagak ‘cool’ sebab sebahagian lantai bilik kami dipenuhi air. Air berderu tak henti-henti dan kami mengambil keputusan menutup semua bekalan elektrik, menyelamatkan barang-barang yang penting dan terus menerjah ke bilik Midah. Nampaknya bukan bilik di ground floor sahaja boleh banjir tapi di top floor juga boleh banjir dimana ia berlaku di bilik saya.Ia sungguh mengerikan melihat atap itu seolah-olah tidak mampu menahan kekuatan hujan yang menyimbah, teringat filem War of the World scene air laut menenggelamkan Bandar New York. Dasyat dan saya tak dapat bayangkan jika tetiba seluruh atap itu bocor, pasti bilik kami rosak teruk.

Pada malamnya, kami ahli2 bilik bermuhasabah terhadap kejadian yang berlaku. Kami semua masih bersyukur kerana tiada apa-apa kecelakaan berlaku dan seketika terkenang perasaan orang yang kurang bertuah diluar sana. Jika hendak dibandingkan kesusahan kami dengan mereka yang tidur dengan keadaan atap yang sentiasa rosak dan bunyi bising zink akibat hujan pasti lebih sengsara. Mungkin Allah hendak mentarbiyah kami dengan dugaan yang sedikit ini. Aku melihat betapa perlunya rasa bersyukur, persefahaman antara roommates dan kebergantungah keselamatan hanya padaNYA. Sepatutnya hari ini aku ada usrah dengan mak usrahku, tapi nampaknya terpaksa dibatalkan dan dibuat esok. Sesungguhnya perancangan Allah itu lebih cantik. Oleh itu, esok ada cerita menarik untuk dikongsi.

Kesimpulannya, hujan itu satu rahmat,satu nikmat dan turunnya juga punyai pelbagai matlamat. Air yang dasarnya turun untuk menyuburkan tanah, mengairi tanaman, membasahkan yang kering boleh menjadi satu kuasa yang boleh membanjiri satu tempat, menenggelamkan sebuah bandar, merobohkan rumah, meruntuhkan bukit dan mengkucar-kacirkan manusia sejagat. Itulah hebatnya penciptaan hujan dari Allah yang Maha Berkuasa yang mampu membuatkan kita sebagai hamba berfikir tentang kekuasaanNya lantas mencari pengajaran bagi kejadian tersebut.