SELAMAT LANJUT USIA

|
20 Januari 2011
200111


Masuk hari ini, mengikut kalendar masihi, umurku dah mencecah angka 23 tahun! Penuh facebookku dengan post dari kawan2 college, sepupu, kawan2 IPTI dan UPM. Hmm, puas juga nak reply post semua, tapi aku gembira sebab sekurang-kurangnya mereka masih ingat tarikh lahir aku.

Memandangkan dulu, aku sekolah semua perempuan,so ikatan antara kami agak kuat sehingga harini. Mungkin sebab itu hampir, 3/4 dari post dalam wall facebookku adalah dari mereka. Di Kolej dulu, kalau 20 januari je, ada empat orang yang sama tarikh lahir. Aku, Kadat, Nurul dan Naqe'. Takda lagi dalam sejarah empat orang sekaligus lahir sama dalam satu batch sepanjang aku belajar. Jadi, we declare' this is among our uniqueness' in survivor 0105.

Tadi ketika sibuk membaca post2 yang banyak itu, tertarik dengan post oleh Mama, assistant batch leader ku.

"
happy bitrhday Khadhratun NadiahNOr NaQuiahNurul HusnaNurul Farhana ...teringat
nyanyi lagu birthday tuk korg kat college..bersambut² :p
"

Wah, sesungguhnya aku pun teringat zaman dulu, bila birthday kami tiba satu batch akan tunggu kami kat tingkat atas bangunan dan tunggu empat-empat birthday girls ni sampai. Bila kami menjelmakan diri, bergemuruhlah blok akademik dengan sahutan suara menyanyikan lagu happy Birthday(versi keturunan CS) dengan sepuas hatinya. Perkara ini memang dah jadi adat sekolah, so cikgu2 pun macam dah tak kisah. Kalalu hiruk pikuk je kelas haritu confirm ada birthday student.. Terima Kasih cikgu2 yang sporting!



Cuba teka siapa yang planned dan lead nyanyian untuk kami.. Yeah, dia adalah Fansu'. My batch leader. Saya memang 'respect' Fansu' sebagai ketua kami kerana dia memang sangat thoughful, sporting, smart, humble dan boleh bekerja dengan sesiapa sahaja.

Hmm, bila teringat sejarah dahulu, memang banyak yang boleh kita belajar. Antaranya dari segi kepimpinan. Seringkali jika aku befikir, ciri ketua yang mana ingin aku cari, pasti terlintas di kepala ini ciri2 individu seperti fansu'. Akan tetapi, bila mana kita semakin mengetahui tentang Islam, pasti individu yang paling layak diagungkan adalah Rasullallah s.a.w itu sendiri. Hakikatnya, tidak kira tokah hebat mana pun zaman dahulu, pasti terdapat segala ciri-ciri kebaikannya dalam diri Nabi Muhamad s.aw. Beliau adalah manusia yang paling layak dicontohi..

Kini, usiaku sudah pun 23 tahun tetapi kelihatan seperti kurangnya daya pemimpin yang terhasil . Oleh itu aku merasa kebutuhan untuk meningkatkan diri menjadi lebih kuat dalam memimpin diri sendiri.

"Today i would like to thanks to all for the wishes..your remembrance keep me going n valued this life even more. Realizing that my age is getting older reminds me of death that sure will come very near!! Happy Birthday to all who celebrates it today..Thank you Allah"

JOM!!!

|

NILAI DIRI

|

Seringkali kalau aku berbicara tentang masa kecil dan remaja, pasti tidak banyak cerita manis boleh dicerita. Rata –rata hanya kenangan pahit dan menyecewakankan. Jadi aku rumuskan, usia mudaku tidak istimewa.

Semalam, aku pergi ke Giant Seremban untuk membeli barang. Ketika sibuk mencari barang, terdengar suara memanggil. “husna,husna”. Wah (gembiranya mendengar orang menyebut namaku dengan panggilan penuh). Rupa-rupanya Wawa, kawan tadika yang hampir tidak ku kenal wajahnya.

Wawa : Hai cikgu kan?

Aku : Eh, lambat lagi. Lagi 2 tahun. Eh doktor cuti ker?

Wawa : Haah cuti, esok nak balik India ni.

Kemudian datang, mak wawa menghampiri sambil raut wajah tercengang-cengang.

Wawa : Mak, husna ni.

M.Wawa : o, yang mana satu ea?

Wawa : Ala, anak mak cik…..apa nama tu husna

Aku : Mak cik ingat tak, dulu mak cik yang sambut saya masa lahir.

M. Wawa : Ha! Husna. Dah besar. Ish lahir bulan satu kan.eh bile lahir aritu.

Aku : ye, Januari.

M. Wawa : (sambil tersenyum). Haah lepas sambut husna, mak cik mengandung wawa.

(wawa lahir bulan 10)

Walaupun, makcik zizah tak perasan aku tadi, hakikatya beliau adalah antara manusia yang amat gembira bila bersua dengan ku. Ingat lagi masa terjumpa di surau Kg. Sega Hilir 3 tahun lepas, ayat yang sama masih disebut dengan ‘excited’. “Husna, berkat sambut husna haritu mak cik dapat wawa”. Mungkin kerana kegembiraannya aku dan wawa still update pasal hal masing-masing walaupun hanya pernah belajar masa tadika sahaja bersama-sama.

Hakikatnya inilah kehidupan. Selalu kita merasa bahawa kewujudan kita ni tidaklah memberi kesan yang besar pada orang lain sebab ramai yang lebih baik tidak kira dalam apa jua bidang. Pada satu saat kita rasa ‘we are nobody’. Akan tetapi bila aku terjumpa dengan makcik zizah dan wawa semalam, baru aku perasan yang sebenarnya, kewujudanku ketika baru lahir itu sendiri telah memberikan kegembiraan dan kesan yang sangat bermakna untuk seseorang dimana kegembiraan itu tidak pernah hilang semenjak dia menyambutku ketika lahir sehingga aku berusia 22 tahun sekarang. Atas dasar lain, bila di lihatnya aku, bertambah lagi kasih dan syukurnya kepada Allah atas anugerah memperoleh wawa sebagai anak perempuan tunggal dan bongsu dalam keluarga.

Ya. Manusia itu tidak kira siapa memang telah wujud potensi diri yang hebat. Bukan hanya boleh menggembirakan individu, malah kita bisa mengubah dunia dan manusia. Lihatlah sejarah, pandanglah Bilal bin Robah. Siapa sangka hamba yang lemah boleh menjadi insan yang dikenali sebagai muazzin Islam yang pertama, Ahli Badar dan pemakai terompah disyurga. Bilal sendiri mungkin tidak pernah memimpikannya ketika jahiliyyah. Tapi, itulah Bilal, antara pemeluk agama Islam Awal. Maka percayalah kita sebagai khalifah memiliki kuasa yang luar biasa, selagi menjadi hamba Allah yang sentiasa ingin dicintaiNy

Terima Kasih kepada sebuah kenangan yang membuatkan aku lebih menghargai diri ini. Aku ISTIMEWA.