SENSITIFKAH KITA?

|

Hari ini hari pertama di IPTI, bumi dimana aku disantuni tarbiyah Islamiyah olek kakak-kakak yang amat saya rindui. Setelah selesai mengemas barang, aku melayari internet, membaca blog seorang akhwat di bayt al iman. Tiba-tiba tok,tok, pintu diketuk.

Amoi : (loghat cina Hmm, sorry ya. Saya nak Tanya yang ni nak guna lagi ke? Saya

tak tau nak buat macammana.

DSPJ : Aku melihat benda yang dipegangnya. Oh, kepingan poster ayat Al-Quran rupanya.

Amoi : Nak guna lagi ke?

DSPJ : Yang ni tuan dia nak guna lagi tak?

Amoi : Benda ni dekat bilik lama, tuan dia dah takda.

DSPJ : Oo, ok. Kalau macamtu saya ambil nilah, yang wrapper ni taknak. Terima Kasih ye

Amoi : Ok.

Apa perasaan anda, jika berlaku situasi ini?. Saya rasa sangat terharu, kerana seorang wanita Ciina yang bukan beragama Islam masih lagi sensitive tentang isu keagamaan terutama sekali perkara yang melibat Kalamullah ini. Maka sejauh mana pula kita sebagai muslim ini sensitive dengan isu keagamaan agama lain dan juga dengan agama Islam sendiri. Adakah bila meyakini agama yang mulia ini, kita boleh memperlekehkan ajaran yang lain sewenang-wenangnya.

Bagi saya gadis itu boleh membuat pilihan untuk membuangnya, tetapi dia memilih untuk mencari orang yang sesuai untuk membuat keputusan. Dia memang seorang yang sensitif.

Dan janganlah kamu memaki sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah, karena mereka nanti akan memaki Allah dengan melampaui batas tanpa pengetahuan. Demikianlah Kami jadikan setiap umat menganggap baik pekerjaan mereka. Kemudian kepada Tuhan merekalah kembali mereka, lalu Dia memberitakan kepada mereka apa yang dahulu mereka kerjakan. ( Al-An’am ; 108)

Ingatah, tatkala kita terbau colok-colok yang pelbagai bau pun, reaksi kita menonjolkan buah fikrah yang difahami. Untuk dihormati, kita harus menghormati. Sikap gadis Cina itu membuatkan saya lebih menghormati beliau sebagai individu yang berakhlak baik. Mudah-mudahan dia mendapat Hidayah Allah. Wallahualam.