DATANG dan PERGI

|

Alhamdulillah hari selasa yang lepas telah bertambahnya seorang muslimah di dunia ini dengan kelahiran bayi kecil bangndak yang pertama. Ahlan wasahlan Irdina Qaisara ke alam dunia yang pasti menghidangkan ujian-ujian kesukaran yang mengajar erti pengorbanan; dan sebaik-baik pengakhiran adalah untuk orang yang beriman. Doa TamNa agar keturunan ini mendapat Rahmat, pertolongan dan keredhaan Ilahi sehingga akhirat nanti. Jadilah anak solehah, penyumbang kebaikan pada ummah dan TamNa akan cuba menjadi ibu saudara yang sering ihsan kepada kalian.

Bertakwalah kamu kepada Allah dan perbaikilah keadaan perhubungan di antara kamu, serta taatlah kepada Allah dan RasulNya, jika betul kamu orang-orang yang beriman - (Surah al-Anfal, ayat 1).

Disebalik penantian yang berakhir dengan kegembiraan, ada sebilangan ibubapa yang menutup penantian dengan kesedihan. Selang sehari Irdina lahir, anak kedua abang Fizi tidak sempat melihat dunia kerana lahir tidak cukup bulan. Anak pertama abang Fizi, Amru juga tidak cukup bulan tetapi Allah memilih anak kedua ini sebagai bukti KebesaranNya menghidup dan mematikan setiap nyawa.

"Kami telah menciptakan kamu; maka mengapa kamu tidak membenarkan? Adakah kamu perhatikan (benih manusia) yang kamu pancarkan? Kamukah yang menciptakannya? Ataukah Kami yang menciptakannya?" (Al- Waqiah:57-59)

Semoga Allah memelihara bayi kecil itu dalam jagaanNya untuk kemudahan bagi ibubapanya pada alam akhirat nanti. Takziah kepada abang Fizi dan keluarga. Harapan agar Redha dan sabar kalian mengiringi manisnya percaturan Tuhan untuk sebuah kehidupan.