MAKAN

|


Genap 9 hari Ramadhan yang luar biasa itu berlalu. Lalu mampukah kita meneruskan tarbiyah yang disemai tatkala Ramadan itu agar terus mekar hingga ketemu lagi Ramadhan tahun depan. Aku menasihati diri aku sendiri samada aku berjaya memisahkan adat kebiasaan yang remeh dalam saki baki kehidupan ini. Bulan Ramdhan itu amat mengajar erti sebenar kebiasaan dan keutamaan. Sedia maklum orang Malaysia makan 5 kali dalam sehari namun ketika Ramadhan hanyalah dua kali. Sahur dan berbuka. Biarpun hanya 2 kali umat Islam masih mampu melakukan pelbagai kerja pada waktu dan beribadah pada malam hari. Dengan makan dua kali itu sahaja para doktor kegembiraan melihat pesakit diabetis dan darah tinggi dalam keadaan stabil. Islam itu hebat dan Allah tidak akan sesekali menzalimi hamba-hambanya.


Terfikir jua aku pada suatu hari, kenapa perlu makan sehingga 5 hari selama ini. Kenapa aku perlu menghabiskan duit dan membiarkan badan membesar semata-mata untuk memenuhi nafsu makan dan tuntutan adat ini. Teringat satu kisah ketika seorang tabib datang ke Mekah (or madinah tak silap) dengan niat ingin memberi bantuan perubatan kepada penduduk disitu. Akan tetapi selang beberapa hari dan minggu tiada seorang pun penduduk disitu datang dan mengadu mempunyai masalah kesihatan. Semuanya sihat. Ditanya tabib itu kepasa Rasullallah s.a.w kenapa hal ini berlaku, Rasullallah bersabda. "kami adalah umat yang mengamalkan makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang"


Adakah orang yang kenyang itu hebat? tidak. Jika dilihat dalam sejarah, seorang sahabat Abu Dzar Al-Ghaffari memberikan hadiah ubat-ubatan kepada beliau. Ditanya oleh Abu Dzar, "kenapa kau memberikan aku semua ini". Sahabat itu menjawab " Untuk melancarkan usus agar tiada masalah untuk pencernaan". Lalu Abu Dzar menjawab "Selama ini aku tidak pernah pun makan sehingga kenyang". Itulah hebatnya jika manusia tahu yang mana keutamaan dan yang mana tidak. Hal ini ditunjukkan oleh kezuhudan Abu Dzar yang amal ibadahnya sangat hebat dan mantop. Beliau pahlawan hebat dan menjadi orang kebanggaan nabi Muhammad s.a.w. Keutamaan beliau adalah Allah bukannya perkara remeh. Ya, makan it perlu tapi letakkanlah pada yang sepatutnya. Marilah kita mengambil ikhtibar kerana sesungguhnya kekuatan itu datang dari dalam yang berteraskan iman dan taqwa bukannya sumber yang lain. Renungan dan teguran untuk diri sendiri juga yang sering mengadu kelaparan dan lalai dalam penambahbaikan.

Oleh itu, sempena bulan syawal ini saya ingin memohon kemaafan kepada semua pengunjung blog ini. Jika ada perselisihan atau ketidak puasan hati selama saya menulis harap dimaafi. Terima kasih kepada mereka yang telah menyeriakan Ramadhan dan syawal ku.

Gambar di hari Raya kedua bersama keluarga

0 comments:

Post a Comment