NILAI DIRI

|

Seringkali kalau aku berbicara tentang masa kecil dan remaja, pasti tidak banyak cerita manis boleh dicerita. Rata –rata hanya kenangan pahit dan menyecewakankan. Jadi aku rumuskan, usia mudaku tidak istimewa.

Semalam, aku pergi ke Giant Seremban untuk membeli barang. Ketika sibuk mencari barang, terdengar suara memanggil. “husna,husna”. Wah (gembiranya mendengar orang menyebut namaku dengan panggilan penuh). Rupa-rupanya Wawa, kawan tadika yang hampir tidak ku kenal wajahnya.

Wawa : Hai cikgu kan?

Aku : Eh, lambat lagi. Lagi 2 tahun. Eh doktor cuti ker?

Wawa : Haah cuti, esok nak balik India ni.

Kemudian datang, mak wawa menghampiri sambil raut wajah tercengang-cengang.

Wawa : Mak, husna ni.

M.Wawa : o, yang mana satu ea?

Wawa : Ala, anak mak cik…..apa nama tu husna

Aku : Mak cik ingat tak, dulu mak cik yang sambut saya masa lahir.

M. Wawa : Ha! Husna. Dah besar. Ish lahir bulan satu kan.eh bile lahir aritu.

Aku : ye, Januari.

M. Wawa : (sambil tersenyum). Haah lepas sambut husna, mak cik mengandung wawa.

(wawa lahir bulan 10)

Walaupun, makcik zizah tak perasan aku tadi, hakikatya beliau adalah antara manusia yang amat gembira bila bersua dengan ku. Ingat lagi masa terjumpa di surau Kg. Sega Hilir 3 tahun lepas, ayat yang sama masih disebut dengan ‘excited’. “Husna, berkat sambut husna haritu mak cik dapat wawa”. Mungkin kerana kegembiraannya aku dan wawa still update pasal hal masing-masing walaupun hanya pernah belajar masa tadika sahaja bersama-sama.

Hakikatnya inilah kehidupan. Selalu kita merasa bahawa kewujudan kita ni tidaklah memberi kesan yang besar pada orang lain sebab ramai yang lebih baik tidak kira dalam apa jua bidang. Pada satu saat kita rasa ‘we are nobody’. Akan tetapi bila aku terjumpa dengan makcik zizah dan wawa semalam, baru aku perasan yang sebenarnya, kewujudanku ketika baru lahir itu sendiri telah memberikan kegembiraan dan kesan yang sangat bermakna untuk seseorang dimana kegembiraan itu tidak pernah hilang semenjak dia menyambutku ketika lahir sehingga aku berusia 22 tahun sekarang. Atas dasar lain, bila di lihatnya aku, bertambah lagi kasih dan syukurnya kepada Allah atas anugerah memperoleh wawa sebagai anak perempuan tunggal dan bongsu dalam keluarga.

Ya. Manusia itu tidak kira siapa memang telah wujud potensi diri yang hebat. Bukan hanya boleh menggembirakan individu, malah kita bisa mengubah dunia dan manusia. Lihatlah sejarah, pandanglah Bilal bin Robah. Siapa sangka hamba yang lemah boleh menjadi insan yang dikenali sebagai muazzin Islam yang pertama, Ahli Badar dan pemakai terompah disyurga. Bilal sendiri mungkin tidak pernah memimpikannya ketika jahiliyyah. Tapi, itulah Bilal, antara pemeluk agama Islam Awal. Maka percayalah kita sebagai khalifah memiliki kuasa yang luar biasa, selagi menjadi hamba Allah yang sentiasa ingin dicintaiNy

Terima Kasih kepada sebuah kenangan yang membuatkan aku lebih menghargai diri ini. Aku ISTIMEWA.

6 comments:

@LeenShamsh said...

kamu memang istimewa lil sis! (;

Nurul Husna said...

tq kak leen..kita ISTIMEWA

FArah said...

you're special cuna...:)

Nurul Husna said...

kak cik..=)

miss harti said...

sangat terkesan di hati.. jzkk~

Miss Humairah Mohd Noor said...

tam na, anggaplah yg tak indah waktu kecil tu sebgai pengajarn utk menghargai masa yg indah masa hadapan. syukur alhamdululillah kerana Allah tahu setiap manusia itu diciptakan dengn potensi yg luar biasa walau kita masih x nampak jalannya..insyaALLAH anda pasti bejaya...wah! ;p

Post a Comment