MENUNGGU IA BERAKHIR

|
Praktikal adalah saat yang memenatkan bagi saya. sekarang sudah 5 minggu berbaki 7 minggu lagi. Tak larat, bukan dengan sekolah, murid tapi dengan sistem..

Pelajar saya tak suka membaca dan bercakap bahasa inggeris. Mereka golongan low intermediate. Kelas ada 5 masa seminggu. Terpaksa menghabiskan grammar, literature dan english skills.

Tak gembira langsung bila tak dapat penuhkan kehendak asas pembelajaran pelajar-pelajar ini. Apa yang saya nak mereka belajar di sekolah adalah;

1. Love English Language.
2. Love School.
3. Love knowledge.
4. Can think

Rasa-rasa dapat ke mereka semua ni kalau hari-hari masuk kelas, suruh buka buku teks, berkejar habiskan syllabus, tiap-tiap minggu ada observation. Inilah pendidikan yang membosankan bagi para pelajar dan guru sejenis saya.

Saya impikan kelas dimana penuh dengan motivasi, berfokus dan mencapai matlamat. Riang ria dengan permainan, muzik tanpa mengerut dahi memikirkan berapa banyak lagi syllabus tidak habis. Anda pernah pergi ke sekolah New Zealand?.. Anda akan lihat pelajar yang demam pun sgt beriya pergi ke sekolah.

Tapi ada orang peduli? Kementerian apatah lagi. Akhirnya jadilah pelajar kita robot yang tak mampu berfikir dan menghargai ilmu. Kesian kamu semua, dan guru-guru yang berkobar untuk melahirkan generasi yang mantop!

0 comments:

Post a Comment