HAK MILIK ALLAH

|

Adakah segala yang kita ada adalah satu hak pemilikan yang abadi? Adakah kita mampu menjaga, memelihara dan mengawal segala barang-barang kita hingga tidak disentuh, dicuri dan dimusnahkan oleh sesiapa? Persoalannya siapakah pemilik sebenar harta benda kita di dunia ini? Semoga dengan cerita ini, setiap persoalan akan terjawab.

Semalam adalah hari yang agak menyedikan bagi diri aku. HANDPHONE AKU KENA CURI!!!!. Peristiwa ini berlaku di komuter Serdang ketika aku dan manusia lain berpusu-pusu memasuki komuter yang amat sesak . Atas desakan masa aku tak berfikir panjang untuk menyusun strategi mengelak dari pickpocket yang desperate abad ini. Nak dijadikan cerita bila aku berjaya menerobos masuk ke dalam komuter tu, aku mula memegang kocek seluar aku. Mula-mula aku ingat mungkin handphone aku tu tersembunyi jauh dalam kocek jadi aku berlagak seperti biasa. Akan tetapi bila berkali-kali aku rasa bahagian seluar untuk mencari kepastian, ternyata handphone tu dah hilang. Sebagai manusia yang lemah, aku tunduk menghadap lantai menggeleng kepala terhadap ujian yang tak pernah aku hadapi sebelum ini. Kepada mereka yang rapat dengan aku, pasti mereka tahu betapa ‘istimewanya’ handphone tu bagi diri ini. Ia punyai kisah disebalik yang sangat manis dan ditambah pula aku baru beli bulan Jun yang lepas. Kiranya tak sampai 3 bulan aku guna handphone tu. Tipulah kalau aku kata, aku tak ada perasaan sedih walaupun sekelumit. Aku mengambil masa agak lama untuk beritahu rakan-rakan yang aku menjadi mangsa ‘pickpocket’ kerana bagi aku, ketenangan itu perlu bagi proses komunikasi agar mesej itu lebih teratur tanpa kecelaruan emosi. Alhamdulillah mereka semua sangat positif dan memberi sokongan dan semangat yang tak terhingga. Terima kasih kepada cik cbw kerana banyak kasi amalan-amalan tambahan bagi mengelak peristiwa hitam berulang kembali.

Bila terfikir balik, aku rasa macam dah cukup selamat bawa handphone macam tu. Yelah, aku tak bawa beg tangan atau wallet, hanya handphone dan duit sikit dalam seluar memandangkan kes ragut banyak. Baju yang aku pakai juga agak labuh menutupi bahagian poket dan sepatutnya agak sukar untuk penyeluk saku tu nak mencuri. Akan tetapi bila Allah nak takdirkan peristiwa begitu, tiada siapa yang dapat halang. Mungkin salah aku juga sebab terlampau beriya nak masuk komuter hingga alpa dengan keadaan sekeliling. Untuk menenangkan hati aku, aku percaya semua harta benda kita adalah bersifat sementara even diri kita sendiri. Semua milik Allah kerana tiada yang kekal kecuali dia. Tanggungjawab kita adalah untuk menjaga ia sebaik mungkin dan kemudian bertawakallah kepada Allah. Jangan hanya bertawakal tapi tak berusaha apa-apa. Mungkin ada hikmah disebaliknya dan semoga kita menjadi hambanya yang sentiasa berfikir dan tunduk kepada kekuasaanNYA dan kehebatanNYA.

4 comments:

Atykhah said...

innalillah...
jgn sdey sis..mgkn ada yg lebih baik dr tu Allah nk bg

FArah said...

kekadang kita xtau apa yang Allah janjikan..
Janji Allah itu benar..

Nurul Husna said...

to kak tqah n kak cik :
tq sgt untuk semangat yg diberi.

Jalak Lenteng said...

weall...hp ilang yek...biarpun agak cliche' pe yg aku nk cakap ni...tp kene gak cakap...SABAR JE LA...

Post a Comment