Di DALAM ILMU TERDAPAT BUKTI KEHEBATAN -NYA

|
Siapa setuju dengan saya yang tiada satu pun ilmu di dunia ini tidak boleh dikaitkan dengan kebesaran Allah? Percayalah, walaupun ilmu itu dipelajari hanya ' surface' sahaja, pasti ia mempunyai hubungan rapat dengan kekuasaan Pencipta Nya.

Sebagai contoh, saya sebagai pelajar TESL yang mempelajari penguasaan bahasa Inggeris ini boleh mengaitkan kehebatan Allah dalam ilmu bahasa itu sendiri. Mana tidaknya, pada pemerhatian kita sehari-harian, sering sahaja mendengar pelbagai manusia menuturkan bahasa yang berbeza-beza. Orang india menggunakan bahasa tamil, orang cina menggunakan bahasa cina, orang melayu menggunakan bahasa melayu (dalam bahasa melayu pula ada pelbagai dialek). Nak dikatakan disini, ilmu bahasa itu sangat luas dan ia pelbagai mengikut bangsa, negara, culture dan tempat. Nah!, ini antara bukti yang Allah itu Maha Kaya dan Maha Bijaksana, menjadikan pelbagai bahasa yang tidak terhitung banyaknya. Selain itu, jika belajar lebih mendalam, dalam anggota percakapan kita ini ada dipthong, monothong, vocal cords yang boleh membuatkan kita menyebut sesuatu huruf dengan berbeza (nak tahu lebih lanjut, baca buku lingistic). Yang hebatnya, walaupun orang cina dan melayu mempunyai organ-organ percakapan yang sama namun orang cina kurang fasih menyebut huruf 'Z'.


Sebenarnya motif aku menulis pada kali ini sebab aku benar-benar teruja berkongsi pengalaman menyiapkan esaimen subjek fotografi. Ketika proses menyiapkan tugasan ini, aku dan rakan-rakan yang lain telah bersusah payah mengambil shot yang paling cantik menggunakan ilmu yang dipelajari. Sepanjang proses pengambilan gambar itu, kami secara tidak langsung lebih menghayati kebesaran Allah menciptakan alam ini dengan sempurna dan cantiknya. Masakan tidak, bila kami nak pilih satu gambar tasik yang terbaik antara semua, tak berhenti-henti kami berkata "tu lagi cantik", bila gambar seterusnya pula "ni lagi cantik", kemudian, "eh, ni lagi cantik". Ahirnya kami membuat kesimpulan bahawa Penciptaan Allah sangat indah lagi sempurna, tidak terhenti keindahan itu.


"Apakah penciptan kamu yang lebih hebat ataupun langit yang telah di bangunkan Nya?" (An-Nazi'at : 27)

Ilmu fotografi ini jika dinilai sebetulnya, ia mampu membuatkan seorang insan itu melihat alam dan kehidupan dari sudut yang lebih dalam. It's so true that "picture means thousand of meanings".


ANTARA GAMBAR YANG DIAMBIL KAMI : husna,dani,mid









5 comments:

zai insyirah said...

salam cuna..aku stju dgn ko..btl3 (bak kata upin & ipin)..even skcl2 kejadian hggalah sebsr2nya, kita mmg x dpt lari untk mengagumi penciptaan Allah..

Jalak Lenteng said...

weall...adat manusia suka akan kecantikan...tetapi aku stuju dgn apa yg ko cuber terangkan...Allah Maha segala-galanya...semuanya berasal dari Allah....Syukur atas segala kurniaannya...

@LeenShamsh said...

Allahuakbar! wah! ingin sekali mempelajari ilmu fotografi..menarik!

@LeenShamsh said...

gambar pergerakan cahaya tu ala-ala lukisan yang tiup2 guna straw..pendidikan seni yang kalau tak silap belajar darjah 3..

Nurul Husna said...

huhu, siapa nak belajar, jom jumpa saya..hahaha

Post a Comment