ALLAH ITU MAHA TAHU

|

Kita ni memang sangat lemah. Dikala kita ingin menjadi manusia lebih baik, terkadang ada hembusan-hembusan halus jahiliyah menuju masuk ke cuping telinga. Kita sering diuji dengan perasaan menipu daya. Tipu daya dunia yang tipikal tetapi sudah cukup untuk menguji manusia yang lemah dan serba kekurangan.

Apabila melihat di awan aku merenung perjalanan hidup di dalam jalan ini. Pelbagai badai datang cuba menjatuhkan tembok yang dibina untuk menjaga benteng keimanan. Mungkin suatu ketika Allah menguji kita dengan cinta. Ya, perasan yang romantis konon diawalnya. Terbayang, terhanyut kerana fikiran yang melayang. Tidak tentu arah, kalau tiada pimpinan boleh mengundang kehinaan. Bagaimana harus mengawal emosi fitrah ini? maka tiada jalan lain, selain kembali kepada Allah Yang Maha Tahu. Peliharalah Allah, Allah akan memelihara kamu.

Dan rahasiakanlah perkataanmu atau lahirkanlah; sesungguhnya Dia Maha Mengetahui segala isi hati. (Al-Mulk; 13)

Allah Maha Tahu. Kita sering berdolak dalih dengan alasan sendiri. sebagai contoh, satu hari terasa ingin berbual panjang dengan dia. Ketika ingin memulakan bicara,, kelihatan si dia sungguh sibuk. Esok harinya, ada diskusi dan lusa tidak dapat berjumpa. Oleh itu jika difikirkan kenapa hal ini berlaku? Percayalah, bahawa sesungguhnya Allah telah memelihara kita. Allah Maha Tahu segala yang diniatkan hambanya. Allah masih menyayangi dan tidak putus menyediakan yang terbaik untuk kita kembali bersih seperti mana yang sering didoakan. Sweetkan Allah. Apabila kita cuba melangkah keluar dari ajaranNya, dia menarik lembut kita agar kembali bertaut padanya supaya kita tidak kotor lagi.

Alhamdulillah, berikanlah kami kekuatan dalam melakukan ketaatan kepadamu. Sesungguhnya tiada kekuatan kami tanpa pertolongan mu Ya Allah.

2 comments:

ummu muhammad said...

fitrah insaniah ;) semoga tetap thabat!!!!

Nurul Husna said...

tq kak leen untuk semangat dan doa!

Post a Comment