PANDANGAN MANUSIA

|

Banyak permasalahan yang berlaku sekitarku minggu ini. Aku melihat manusia semakin tertipu dengan dunia, dengan definasi dan dengan agama Islam yang mulia ini. Manusia sering memberi kefahaman yang mereka rasakan benar tanpa disusuli hujah dan sumber dan penghayatan yang mendalam. Bukan aku rasakan aku lebih faham, cuma aku sebagai orang biasa merasa tertekan dengan penyataan yang amat memeritkan perasaan.


"Makcik makcik lebih sukakan orang yang pakai tudung labuh sebab ia menunjukkan kefahaman dan mujahadah yang tinggi"

Sangat judgemental. Apabila mendengar kata-kata ini, aku tidak lantas membantah tetapi aku berfikir. Sedih. Aku teringat model tarbiyah yang aku pelajar, faquhu, faqihi. Aku teringat tulisan asas-asas Islam dari Ust Abu Al A'la Maududi tentang siapakah yang dikatakan Muslim. Ia mungkin ada kebenaran, tetapi aku merasa sesak melihat definasi kefahaman dan mujahadah ini diertikan dengan pemakaian. Betul, kefahaman dalaman akan mempengaruhi luaran, tetapi jika seorang individu memakai pakaian Islam cukup syaratnya, tetapi tidak memakai tudung labuh adakah kita boleh melabel mereka kurang faham dan kurang mujahadah.

Kemudian, kata-kata ini.

"Pensyarah ni lebih sayang kitorang daripada korang. Dari dulu lagi, dia memang camtu."

Manusia memang kurang mampu menjadi adil. Sangat kecewa bila mengetahui wujud lagi sifat pendidik yang sebegini. Apa bezanya kami? Kerana kelas yang berbeza, kasihnya juga berbeza. Adakah lantai-lantai, meja-meja dan kerusi itu membuatkan kita sangat lain? Merepek, tapi itulah hakikatnya. Susahkan jadi adil. Mungkin sebab itu adil itu dekat dengan taqwa.


Aku sangat merindui qudwah Rasullallah s.a.w yang mulia. Aku rindu santun budi bicaranya, kasihnya yang melimpah, adilnya, lembutnya pada setiap insan. Ya Allah Maha Suci engkau menciptakan manusia sehebat ini. Aku rindu titipan nasihatnya yang barokah dan pemahamannya yang meluas. Selawat ke atas Baginda.

2 comments:

ummu muhammad said...

sabarlah wahai rijal dakwah! ujian ini pasti utk semua yg mendokong dkwah! ianya sebagagian tarbiyyah Allah utk kite mengerti apa itu dakwah!

semoga thabat!

Nurul Husna said...

betul kak leen...terima kasih untuk perhatian dalam setiap perkara.=)

Post a Comment